divadelní fujaré
Samurajské komedie
čtvrtek 21. října 2021 / sál Brillovka / 19.00 h
Pro dospělé; aj pro děcka 10+
Délka představení: cca 70 minut
Divadlo kjógen
Samurajské komedie
Dvě japonské frašky kjógen.
Program večera:
–
Úvodní slovo k japonskému divadlu a fraškám kjógen – Ondřej Hýbl
–
Horský asketa zlodějem tomelů (Kaki jamabuši) – hrají: Tomáš Pavčík, Karel Šmerek
–
Připoután k tyči (Bóšibari) – hrají: Michal Chovanec, Ondřej Hýbl, Igor Dostálek
Délka: cca 70 minut
Představení je vhodné i pro děti 10+. Mladší to spíš moc bavit nebude.
Japonský kjógen představuje komickou divadelní formu, která dosáhla svého rozkvětu v polovině 14. století a v nepřerušené tradici je provozována dodnes. Kjógen (v překladu „bláznivá“ nebo „umně vyšperkovaná slova“) je odlehčující mezihrou, tradičně vkládanou mezi dvě hry vážného obřadního divadla nó, původně určeného vyšším společenským vrstvám. Avšak zatímco divadlo nó je spíše dramaticko-básnickou vizí, jejíž těžiště neleží v akci, nýbrž v předvedení ústřední emoce tragického hrdiny, fraška kjógen je jednoduchou, kultivovanou groteskou, osobitým způsobem pranýřující lidské nedostatky. Žánr kjógen byl organizací UNESCO v roce 2001 zařazen na seznam světového kulturního dědictví jako mistrovské dílo ústního nehmotného duchovního odkazu.
Brněnské
Divadlo kjógen vzniklo z podnětu českého dramatika, režiséra a mima Huberta Krejčího, japanisty Ondřeje Hýbla a předního představitele kjótské tradiční školy Ókura mistra Šigejamy Šimeho (mimo jiné ředitele Herecké asociace her nó a kjógen, laureáta cen „Za kulturní přínos prefektuře Kjóto“ a „Za podíl na uchování tradiční kultury města Kjóto“). DK se věnuje převážně studiu, realizaci a uvádění japonských frašek kjógen v českém jazyce. Svým způsobem jde o světové unikum. Jedná se o dlouholetý projekt vzájemné kulturní spolupráce mezi českými a japonskými divadelníky, podporovaný pravidelně pořádanými dílnami, v rámci nichž je vždy pod vedením japonského mistra nastudována nová hra v češtině. DK je ojedinělým divadelním seskupením působícím za hranicemi Japonska, které se systematicky věnuje pěstování tohoto tradičního uměleckého žánru.
Zloděj tomelů je jednou z nejkratších, nejjednodušších, ale zároveň i nejčastěji uváděných japonských frašek. Horský asketa, vracející se z pouti po svatých místech v horách Ómine a Kacuragi (skutečná poutní místa japonské esoterické školy šúgendó), dostává hlad, vyšplhá na strom a začne krást tomely. Nachytá jej však sadař. Pobaven neumělou snahou askety ukrýt se na stromě, si z mnicha pořádně vystřelí. Asketa je tak nucen postupně napodobovat zvuky a pohyby zvířat a nakonec ze stromu i vzlétnout…
Bóšibari nalézáme v nejstarších popisech her kjógen Tenrikjógen bon (pol. 16.stol) a též v prvním zápisu scénářů Toraakira bon (pol. 17. stol), z čehož lze usuzovat, že tento kus byl v jednodušší podobě v repertoáru od samého vzniku žánru kjógen (v 13. století). Na konci 17. století byla celá hra Bóšibari přejata a dodnes je uváděna též v divadle kabuki, což ukazuje na tehdejší popularitu kusu napříč žánry. Hra staví na situačním humoru, celkovou atmosféru však dokresluje množství zpěvů, jejichž technická vybroušenost dodává glanc jinak pijáckému námětu hry. Za zmínku též stojí hojně zastoupené parodie na krátké tance komai, které bývaly často na programu „nad miskou sake“ bavící se společnosti. Hra Bóšibari patří i dnes v Japonsku k nejpopulárnějším a tudíž nejčastěji uváděným hrám a v repertoáru ji mají všechny rody, které žánr kjógen uvádějí. /
Video z představení ve zkrácené verzi.
Divadelní fujaré 2021 finančně podpořili město Rožnov pod Radhoštěm a Státní fond kultury ČR.
Zpět...